Nye VANA-priser – fortsat lovmæssige usikkerheder

VANA har netop meldt lavere priser ud til vores medlemmer ud fra hensigterne i regeringens politiske udmelding. Men udkastet til ændringerne i emballagebekendtgørelsen, som danner de lovmæssige rammer for producentansvaret for emballage, skaber fortsat stor usikkerhed. VANA har netop afsendt høringssvar med fokus på 4 problematiske områder.
På baggrund af regeringens politiske udmelding i sidste uge har VANA genberegnet priserne for håndtering af emballageaffald for Q4 2025. De nye, lavere priser blev meldt ud til vores medlemmer torsdag 18. september. Det betyder, at VANAs medlemmer nu kan se de første konkrete resultater af de politiske intentioner om at reducere virksomhedernes regning for håndtering af emballageaffaldet.
Regulering af priser
Prisjustering september 2025
VANAs grundpriser er justeret d. 18. september 2025 på baggrund af regeringens politiske udmelding om tilpasning af rammerne for producentansvaret for emballage.
Miljøstyrelsen har siden prisjusteringen 18/9 informeret om, at de opdaterede nøgletal til betaling for husholdningernes ikke-emballage samt erhvervsemballageaffald, som VANA blandt andet har baseret genberegningen af vores priser på, indeholder fejl. Denne fejl vil blive indarbejdet i vores næste genberegning af grundpriser, som forventeligt bliver priserne gældende fra 1. januar 2026, medmindre indholdet i den reviderede version af emballagebekendtgørelsen, som pt. afventes, giver anledning til justering inden.
Medlemmer informeres altid direkte på mail om eventuelle justeringer af priser. Læs mere her.
Usikre rammer og uafklarede spørgsmål
Hos VANA ser vi positivt på regeringens udmelding, som vi sammen med vores stiftere, har arbejdet intensivt med for at få på plads. Men der er desværre fortsat mange usikkerheder, da udkastet til den ændrede emballagebekendtgørelse, som sætter selve rammerne for producentansvaret for emballage, ikke afspejler de politiske udmeldinger. Og det skaber selv sagt en stor risiko for, at de gode intentioner ikke kommer til at slå igennem i praksis.
VANA har derfor sendt et tydeligt høringssvar til Miljø- og Ligestillingsministeriet, hvor vi understreger, at det er afgørende, at bekendtgørelsen bringes på linje med intentionerne i regeringens udmelding. Og vi er som altid i løbende dialog med myndighederne og arbejder konstruktivt med for at sikre, at producentansvaret kan gå i drift onsdag den 1. oktober.
Vi har valgt at sende et meget tydeligt signal i vores høringssvar, da vi må kunne forvente, at de lovgivningsmæssige rammer kommer til at afspejle regeringens målsætninger. Sker det ikke, kan det desværre betyde endnu en genberegning og justering af VANAs priser.
Adm. direktør
Fire problematiske områder
I VANAs høringssvar fremhæver vi særligt fire områder, hvor der er uoverensstemmelser mellem den politiske udmelding og den aktuelle tekst i bekendtgørelsesudkastet:
1. Loft over kommunernes producentgebyrer
Regeringens udmelding: et maksimalt gebyr på 1,2 mia. kr.
Udfordring: Bekendtgørelsen fastsætter ikke loftet – det skal først forhandles med kommunerne.
2. Ratebetaling af efterregulering
Regeringens udmelding: mulighed for at dele en eventuel efterbetaling over fire år.
Udfordring: Det fremgår ikke af bekendtgørelsen - og kan stride mod statsstøttereglerne.
3. Basis serviceniveau: Ensartet beregning af kommunale gebyrer
Regeringens udmelding: en fælles metode, så fx glas ikke bliver urimeligt dyrt.
Udfordring: Bekendtgørelsen forpligter ikke kommunerne til at genberegne efter en ny metode – og tidsrammen er urealistisk kort i og med producentansvaret træder i kraft organisatorisk om 11 dage (1. oktober).
4. Administrationsgebyrer til myndighederne
Regeringens udmelding: Se på gebyrerne til Miljøstyrelsen og Dansk Producentansvar.
Udfordring: Fakturaerne er allerede sendt ud – og virksomhederne skal betale nu, selvom gebyrerne i værste fald kan tvinge virksomheder i knæ.
Fokuspunkter i VANAs høringssvar
De politiske ønsker skal sikres i bekendtgørelsen
- Klarhed og loft over kommunale gebyrer – maksimalt 1,2 mia. kr. for producenterne.
- Transparens og rimelige gebyrer til kommunerne – kommunale gebyrer skal beregnes efter en ensartet metode og offentliggøres samlet.
Administrationsgebyrer
– behov for klar udmelding om fakturaer og omkostningsniveau hos Miljøstyrelsen og Dansk Producentansvar.
Miljøgraduering
– bør udsættes indtil EU’s endelige kriterier er på plads for at undgå unødige administrative byrder.
Emballageafgiften
– bør afskaffes permanent, ikke kun midlertidigt for 2026-2027.
Free-riders og erhvervsaffald – behov for konkrete tiltag og mere markedssvarende nøgletal.