Guide: Kom i gang med producentansvaret
Guiden tager udgangspunkt i fire niveauer, der handler om at forstå krav og ansvar, så I kan få etableret de nødvendige arbejdsprocesser. VANA vejleder og stiller guides og værktøjer til rådighed for vores medlemmer.
Niveau 1: Forstå kravene og jeres ansvar
- Start med at afklare, om I er omfattet af producentansvaret.
Tjek, om I er omfattet her. - Sæt jer ind producentansvaret, og hvilke konsekvenser det har for virksomheder her.
Læs mere om producentansvaret her. - Gå til medlemsfordele for at se, hvordan VANA hjælper jer med at løfte jeres forpligtelser under producentansvaret.
Niveau 2: Compliance: dataindsamling-, håndtering- og rapportering
- Hvis I kommer frem til, at I har producentansvaret for jeres emballager, er næste skridt at finde ud af hvilke data, der skal indberettes. Indberetningen er opdelt i en forhåndsrapportering i 2024 og den løbende indrapportering, der starter når producentansvaret træder i kraft i 2025.
Få styr på, hvad der skal registreres og indberettes i 2024 her. - Sæt jer ind i dataindsamling fra oktober 2025, hvor producentansvaret træder i kraft. Herfra skal I løbende indrapportere og betale efter de kommende regler om miljøgraduerede bidrag.
Læs mere om dataindsamling og indrapportering i 2025.
Niveau 3: Forstå principperne og udnyt det forretningsstrategisk (konkurrencefordel)
- Når I er i gang med dataindsamlingen og begynder at kende mere til jeres emballager, kan I udnytte principperne og kriterierne i fx miljøgradueringen forretningsstrategisk.
- Kig på designet af jeres emballager for at minimere mængderne, og find ud af, om der fx kan være nogle mere bæredygtige og økonomisk fordelagtige alternativer.
Læs mere om emballagedesign her.
Niveau 4: Inkorporeret del i forretningsprocesser og strategi
- På sigt kan emballagedesign, som en integreret del af jeres forretningsprocesser og -strategier, være omkostningseffektivt og bidrage til den cirkulære økonomi.
Du kan med fordel strukturere processen ud fra følgende 5 trin:
Indhent data
Noget af det vigtigste i jeres forberedelse er at skabe overblik og få bedre kendskab til de emballager, I sætter på markedet. For selvom alle detaljer i forbindelse med producentansvaret, hvad angår bl.a. pris, miljøgraduering, detaljeringsgrad og form, ikke er på plads endnu, så ved vi, at det kommer til at basere sig på emballagens tekniske data, såsom sammensætning, typer og materialer.
Find inspiration til, hvilke data der er gode at indsamle om din emballage, i guiden her.