Kompensation for erhvervsaffald

Den affaldsproducerende virksomhed har det praktiske ansvar for, at emballageaffaldet bliver affaldsbehandlet. Emballageaffaldet overdrages normalt til private affaldsindsamlere.

Kompensation

De følgende punkter tydeliggøres i modellen nedenfor:

1. Producenter har det økonomiske ansvar for de emballager, de sætter på markedet, og som ender i erhvervsaffaldet. De betaler omkostninger for dette til den kollektiv ordning, som de er medlem af.

2. Affaldsproducerende virksomheder kan søge kompensation for deres udgifter til indsamling og behandling af emballageaffald. Virksomheden betaler stadig for den del af affaldet, der ikke er emballager.

3. Kollektiv ordningen udbetaler kompensation for omkostningerne til håndtering af erhvervsemballageaffald til en af disse:

  • affaldsproducerende virksomhed 
  • affaldsindsamler, som søger på vegne af sine kunder.

VANA arbejder på den konkrete model for udbetaling af kompensation og opdaterer løbende.

Producentansvar for emballage - erhverv

Hvordan anmoder jeg om kompensation?

For at gøre det mere overskueligt at ansøge om kompensation, kan I følge trinene via overskrifterne nedenfor, som I kan folde ud.

Læs vejledningen til ansøgning om kompensation

En affaldsproducerende virksomhed kan anmode om kompensation for de omkostninger, som virksomheden har haft i forbindelse med indsamling, transport og behandling af dens erhvervsemballageaffald. Affaldet kan være affaldsbehandlet af virksomheden selv, eller være overdraget til en indsamlingsvirksomhed eller et affaldsbehandlingsanlæg.

En affaldsproducerende virksomhed er en erhvervsvirksomhed, som i forbindelse med sin drift indkøber varer, der er emballerede. Når varerne pakkes ud, bliver emballage til affald, som virksomheden selv skal sørge for bliver indsamlet og behandlet.

Den affaldsproducerende virksomhed skal anmode om kompensation hos den kollektiv ordning, der er tildelt betalingsforpligtelsen i den kommune, hvor virksomheden har adresse jf. virksomhedens P-nummer. Virksomhedens P-nummer er registreret i CVR-registreret. P-nummer kan findes ved at lave et opslag på cvr.dk med virksomhedens navn eller CVR-nummer.

Hvis virksomheden har aktiviteter på flere adresser/P-numre, skal anmodningen sendes til den kollektiv ordning, der er tildelt betalingsforpligtelsen på den adresse (P-nummer), hvor emballage er blevet til affald.

Fraktionerne, der kan søges for er:

  • papemballageaffald
  • papiremballageaffald
  • metalemballageaffald
  • glasemballageaffald
  • plastemballageaffald
  • mad- og drikkevarekartonemballageaffald
  • træemballageaffald
  • emballageaffald korrekt sorteret som restaffald
  • emballageaffald i farligt affald.

Nedenstående skema viser hvilke fraktioner, som VANA udbetaler kompensation henholdsvis ikke udbetaler kompensation for:

Anmodningstabel for kompensation

Der udbetales kompensation for følgende kombinerede fraktioner efter de retningslinjer, der er beskrevet ovenfor:

  • Pap + papir
  • Plast + mad- og drikkevarekarton
  • Plast + metal + mad- og drikkevarekarton
  • Metal + glas

Hvis en affaldsproducerende virksomhed har emballageaffald, der falder udenfor de beskrevne retningslinjer, så kontakt VANA på kompensation@vana.dk.

Den affaldsproducerende virksomhed kan ikke søge om kompensation for:

Tilbagetagne mængder

  • Virksomheder, der har etableret en tilbagetagningsordning og tilbagetager egne og lignende emballager, der er blevet til emballageaffald, kan ikke søge om kompensation for indsamling, transport og behandling af emballageaffald, som stammer fra virksomhedens tilgængeliggjorte emballage.

Affald, der indgår i en kommunal hente- eller bringeordning

  • Affaldsproducerende virksomheder, der får deres affald hentet som en del af en kommunal husholdningsindsamling, eller som afleverer deres affald i en bringeordning (genbrugsstationer), kan ikke søge om kompensation.
  • Affaldsproducerende virksomheder, som får hentet deres affald af en kommune, der indsamler erhvervsaffald særskilt fra husholdningsaffald, kan ikke søge om kompensation, da retten til kompensation er overdraget til kommunen.

Emballageaffald solgt med fortjeneste

  • Miljøministeriet har tilkendegivet, at: "hvis man som affaldsproducerende virksomhed har et helt rent læs emballageaffald, der kan opnås en samlet fortjeneste på at afsætte, skal man ikke anmode om betaling". VANA er i dialog med myndighederne for at få afklaret, hvordan dette skal tolkes og håndteres i praksis.

For at beregne hvor meget producenterne (via VANA) skal betale til de affaldsproducerende virksomheder for erhvervsemballageaffaldet, fastsætter Miljøstyrelsen nøgletal, som reguleres én gang årligt.

Find nøgletallene på Miljøstyrelsens website

Beregning

Læs mere om selve beregningen af kompensation, der sker ud fra de retningslinjer, som fremgår af emballagebekendtgørelsens bilag 12

VANA opgør betalingen for indsamling, transport og behandling af erhvervsemballageaffald fra affaldsproducenter med nedenstående formler:

  • Beløb til betaling = antal ton * fordelingsnøgle for emballageandel * (nøgletal for indsamling + nøgletal for behandling).

Ved kombineret indsamling anvendes følgende formel:

  • Beløb til betaling = antal ton * fordelingsnøgle for kombineret indsamling * fordelingsnøgle for emballageandel
    * (nøgletal for indsamling + nøgletal for behandling).

Ordforklaringer til formler for beregning

Antal ton er den mængde affald, som affaldsproducenten har produceret og anmodet om betaling for inden for den givne betalingsperiode.

Fordelingsnøglen for emballageandel er de fordelingsnøgler, der fremgår af tabel 4-7 i bilag 8. Producenten skal anvende disse fordelingsnøgler ved opgørelsen af omkostningerne.

Fordelingsnøgle for kombineret indsamling er de fordelingsnøgler, der fremgår af tabel 2 i bilag 8 for affaldsfraktioner, indsamlet via kommunale henteordninger, der indsamles via kombineret indsamling. Producenten skal anvende disse fordelingsnøgler ved opgørelsen af omkostningerne

Nøgletal for indsamling og nøgletal for behandling udgør en samlet markedspris for indsamling, transport og behandling, herunder også forbehandling og afsætning af affaldsmaterialer. Ved beregning af betalingen skal producenten benytte nøgletal for omkostninger til hhv. indsamling samt behandling, der fastsættes af Miljøstyrelsen.

Producenten skal benytte de til en hver tid gældende nøgletal, der på tidspunktet for opgørelsen fremgår af Miljøstyrelsens website, jf. § 68.

Miljøstyrelsen fastsætter nøgletal for indsamling og behandling af erhvervsaffald med udgangspunkt i et grundtal for en aktuel markedspris for henholdsvis behandling og transport.

Grundtallene prisreguleres løbende, bl.a. ved brug af indekser for afsætningspriser, og ganges med priseffektivitetsfaktorer for at nedjustere nøgletal, så de afspejler en effektiv indsamling og afsætning.

En anmodning skal være VANA i hænde senest 12 måneder efter indsamlingsdatoen.

En anmodning om kompensation skal indsendes til VANA via kompensation.vana.dk. For at kunne anmode om kompensation skal brugeren være logget på VANAs kompensationsportal med MitID Erhverv og være tildelt rettigheden ”Ret til at anmode om kompensation hos VANA” hos Signaturgruppen.

Anmodningen skal indsendes i en csv-fil med følgende format og indhold:

CSV-fil

Der kan hentes en skabelon til filen på kompensation.vana.dk.

Der skal indsendes en anmodning for hver indsamlingsdato og for hver fraktion. Fx hvis den affaldsproducerende virksomhed får hentet emballageaffald fire gange på en måned, hvor der hver gang afhentes papir og metal, skal der indsendes en anmodning for hver fraktion og hver indsamling - i alt otte anmodninger. Flere anmodninger kan samles i en fil, hvor hver linje er en anmodning.

I anmodningen skal der for hver afhentning indsendes følgende oplysninger:

  • CVR for affaldsindsamleren
  • CVR-nummer og P-nummer for den affaldsproducerende virksomhed
  • Indsamlingsdato
  • Branchegruppe
  • Fraktion
  • Mængder af emballageaffald, der anmodes om kompensation for i kg
  • Fakturanummer, der kan dokumentere de anførte mængder fordelt på fraktioner
  • Varenummer i følge faktura. I mangel på varenummer noteres varenavn/beskrivelse
  • Egen reference

Udfyldelse af den sidste kolonne er valgfri. Feltet kan bruges til at indtaste virksomhedens egen reference. Hvis der er anmodninger i filen, der ikke kan godkendes, fx fordi der er fejl i den indlæste fil, eller de er indsendt for sent ift. til indsamlingsdagen, vil den affaldsproducerende virksomhed modtage en e-mail med link til en specifikation af, hvilken/hvilke anmodninger, der er blevet afvist. Hvis der fejl i de afviste anmodninger, der kan rettes, kan de rettede anmodninger uploades igen. Den oprindelige fil må ikke uploades igen.

Den branchegruppe, der skal fremgå af anmodningen, er ikke identisk med den branchekode, der er registreret i CVR-registeret.

Branchegrupperne er:

  • Industri og fremstilling
  • Kontor
  • Handel
  • Hotel, restaurant og kultur

Den affaldsproducerende virksomhed skal finde sin branchegruppe ved hjælp af de to første tal i den branchekode, den er registreret med i CVR-registeret og skemaet nedenfor. Fx en virksomhed med branchekoden 10.51.00 (10) er i branchegruppen ”Industri og fremstilling” jf. oversigten nedenfor.

Branchegruppetabel

Som dokumentation for den mængde emballage, der anmodes om kompensation for, skal den affaldsproducerende virksomhed uploade de fakturaer, som er betalt i forbindelse med indsamling og behandling af emballagen.

Hvis flere anmodninger relaterer sig til en faktura, skal fakturaen kun uploades én gang. Fakturaerne skal uploades i PDF-format. Der skal være overensstemmelse mellem de fakturanumre, der er angivet i den indsendte fil med anmodninger, og de fakturaer, der uploades.

Når den affaldsproducerende virksomhed har indsendt en fil med anmodninger, vil virksomheden pr. e-mail modtage en kvittering med et link til en oversigt over de anmodninger og mængder, som VANA har modtaget. Referencen til en indsendt fil benævnes FIL-ID fx 124589, og den fremgår af e-mailen med kvitteringen for de indsendte anmodninger. Der kan gå et øjeblik, før virksomheden kan se de registrerede anmodninger i kompensationsportalen.

Hvis den affaldsproducerende virksomhed opdager en fejl i en anmodning, der er indsendt, skal anmodningen annulleres. Annullering skal ske i kompensationsportalen i samme skærmbillede, hvor der kan ses status på de anmodninger, der er indsendt. Her skal statuskoden ”Modtaget” ændres til ”Annulleret” for den anmodning, som VANA skal se bort fra.

En anmodning kan annulleres, indtil den er godkendt af VANA og sat til udbetaling. Virksomheden kan ikke tilbageføre en registreret annullering. Når en anmodning er annulleret, modtager den affaldsproducerende virksomhed en e-mail med kvittering for annulleringen.

Hvis en fejl opdages efter, at kompensationen er udbetalt, kan den affaldsproducerende virksomhed korrigere fejlen ved at oprette en ny anmodning svarende til den anmodning, hvor der var fejl, MEN med mængden angivet med negativt fortegn. Tilhørende faktura skal uploades igen.

Der kan foretage rettelser til en anmodning indtil 12 måneder efter indsamlingsdagen. Den affaldsproducerende virksomhed får ingen e-mail, hvis annulleringen er foretaget på den sidst beskrevne måde, men annulleringen kan ses på skærmbillede for status på anmodninger.

I kompensationsportalen kan den affaldsproducerende virksomhed se status på de anmodninger, som virksomheden har indsendt til VANA.

A. Modtaget

B. Annulleret

C. Afvist

D. Sat til udbetaling

Når en anmodning er indsendt til VANA får den status ”Modtaget”. Når VANA har godkendt anmodningen ændres status til ”Sat til udbetaling”. Hvis den affaldsproducerende virksomhed annullerer anmodningen, før den er sat til udbetaling, vil den få status ”Annulleret”. Hvis VANA ikke kan godkende anmodningen om kompensation, så får den status ”Afvist”.

Anmodninger, der er indsendt i samme fil, vil som udgangspunkt blive afregnet på samme afregningsbilag. FIL-ID fremgår som reference på afregningsbilaget, der sendes til den affaldsproducerende virksomhed pr. e-mail. Kompensationerne bliver udbetalt til virksomhedens NemKonto senest 30 dage efter indsendelsesdagen.

VANA kan ændre en afgørelse på en anmodning, der er udbetalt, hvis det viser sig, at afgørelsen ikke er korrekt. Den affaldsproducerende virksomhed vil modtage en opkrævning på det beløb, der er korrigeret. Beløbet skal indbetales, hvis det ikke kan modregnes i den affaldsproducerende virksomheds tilgodehavender hos VANA.

Hvis VANA ændrer en afgørelse, vil den affaldsproducerende virksomhed modtage en e-mail med link til en specifikation af de ændrede anmodninger. På afregningsbilaget er et link til en oversigt, hvor det udbetalte beløb er specificeret på anmodninger.

Nøgletal for erhvervsemballage

Kompensation til de affaldsproducerende virksomheder opgøres bl.a. ved brug af Miljøstyrelsens nøgletal og de fordelingsnøgler, der fremgår af emballagebekendtgørelsen.

Nøgletallene kan ikke ligestilles med de priser, som virksomhederne skal betale for håndtering af erhvervsaffaldet, da andre faktorer også indgår i prisberegningen.

Læs mere om VANAs priser

Se de aktuelle nøgletal

Nyt fra VANA - i din indbakke!

Skriv dig op til VANAs nyhedsbrev, så holder vi dig løbende opdateret om producentansvar, vigtige deadlines og alt det, virksomhederne skal have styr på!