FAQ - Økonomiske forhold og priser

Emballageafgift: statslig afgift, der betales til Skat for visse emballagetyper – fx emballager til spiritus eller vin, poser og engangsservice. Læs mere her: Emballageafgiftsloven Skatteministeriet 

Emballagepriser for producentansvar (VANAs priser): betaling for omkostninger forbundet med indsamling, sortering og genanvendelse af den emballage, virksomheder sætter på markedet, Læs mere her Priser | VANA

VANA og vores stiftere har længe arbejdet for at virksomheder omfattet af producentansvaret, fritages for emballageafgiften, da der er tale om dobbeltregulering. Med den seneste politiske udmelding, bliver afgiften nu fjernet.

Som virksomhed, der er omfattet af producentansvar på emballage, skal man dække omkostningerne til indsamling, transport og affaldsbehandling af ens emballager.

Læs mere om priser for medlemskab af VANA og de økonomiske konsekvenser i forbindelse med producentansvaret.

Nej: Affaldsproducerende virksomheder skal kun betale for håndtering af det affald, der ikke er emballager. Producenten skal betale for den del, der er emballage.

En emballage registreres i producentansvaret af den virksomhed som første gang tilgængeliggør den på det danske marked, med erhverv som slutbruger. Når emballagen bliver til erhvervsaffald, afhentes den fx af en privat affaldsindsamler, der bliver kompenseret af den kollektiv ordning.

Læs mere om affaldsbehandling under producentansvaret

Grundbidraget dækker løbende vedligehold af stamoplysninger i VANAs forretningssystem og adgang til viden på de lukkede medlemssider.

Som medlem af VANA kan du se priserne her. Priserne bliver offentliggjort i VANAs vilkår, når producentansvaret træder i kraft 1. oktober.

Virksomheder, der er omfattet af producentansvar, skal dække omkostningerne til indsamling, håndtering og behandling svarende til de mængder emballager, de sætter på markedet, hvilket består af: 

  • kommunernes omkostninger til indsamling af husholdningsaffald 
  • omkostninger forbundet med transport og behandling af emballageaffald fordelt på materialekategorier
  • omkostninger til udbetaling af kompensation for erhvervsemballageaffald
  • den kollektiv ordnings administrative og finansielle omkostninger forbundet med håndtering af emballageaffaldet.

De kollektiv ordningers priser er blandt andet afhængig af myndighedernes tildeling af kommuner. Det er tildelingen, der afgør hvilke og hvor mange kommuner, den kollektiv ordning er forpligtet til at håndtere affald eller udbetale kompensation i. 

Tildelingen af kommuner til de kollektiv ordninger sker hvert andet år. Tildelingen med virkning fra 1. oktober 2025 er baseret på de forventede mængder, virksomhederne indberettede i 2024. Næste tildeling, som sker i oktober 2026 med virkning fra 1. januar 2027, baseres på de reelle tilgængeliggjorte mængder, som virksomhederne har indberettet i 2025 og 2026 mellem de to tildelingsperioder. Her vil der så ske en efterregulering mellem de kollektiv ordninger, der tager højde for, at de tildelte mængder, svarede til faktiske mængder emballageaffald i den foregående tildelingsperiode.

Det vil sige, at hvis en kollektiv ordning i den første tildelingsperiode fik tildelt for få kilo emballageaffald at betale for (kommuner), bliver det reguleret i næste periode, hvor mængderne vil tælle dobbelt. Læs mere om tildeling her

Derudover er der meget stor forskel på de gebyrer, som de kollektiv ordninger skal betale for indsamling til deres tildelte kommuner. Dette arbejdes der politisk på at håndtere, læs mere her

Det bør man således tage højde for, fx ved sammenligning af priser blandt de kollektiv ordninger.

Priserne er højere end de estimerede tal fra Miljøstyrelsens rapport fra 2021 (også kendt som COWI-rapporten) og de fremskrevne 2023-tal derfra, som VANA-beregneren baserede sig på.

Det skyldes, at kommunernes udmeldte gebyrer er væsentlig højere end antaget, og virksomhedernes indrapporterede mængder af husholdningsemballage væsentligt lavere end antaget. Det vil sige, at der må forventes at være en større volume, der ikke er rapporteret, men som indgår i priserne (free rider-problematikken).

Der skal ikke stilles sikkerhed eller betales aconto forud for den første tildelingsperiode, der starter, 1. oktober 2025. 

Læs mere om VANAs priser her.

Betalingsfristen er 30 dage fra fakturadato.

Læs mere om betaling her.

Medlemmer skal rapportere reelle tilgængeliggjorte mængder løbende til VANA pr. måned (over 8 ton) eller kvartal (under 8 ton) og bliver faktureret på baggrund heraf. Betalingsfristen er 30 dage fra fakturadato.

Det vil sige første betaling vil blive opkrævet i hhv. november 2025 og januar 2026.

Læs mere under løbende rapportering her.

Malus beregnes med 35% af operationelle omkostninger, der omfatter udgifter til indsamling, transport og behandling af emballageaffald. Rene administrative omkostninger er ikke omfattet.
Læs mere om miljøgraduering og bonus/malus-modellen her.

Bonus til de virksomheder, der tilgængeliggør emballager med høj genanvendelighed (grøn) er afhængig af fordelingen mellem grønne og røde rapporteringer i de respektive materialekategorier. VANA udbetaler derfor bonus ud fra en trappemodel, indtil der er opbygget kendskab til fordelingen ud fra medlemmernes løbende rapporteringer, læs mere her.

For emballager i rødt niveau, betaler producent en malus (meromkostning) på 35 % af den enkelte producents beregnede operationelle omkostninger til affaldshåndtering af emballageaffald. 

For emballager i grønt niveau får producent en bonus som mindsker, producentens beregnede operationelle omkostninger til affaldshåndtering af emballageaffald. 

For emballager i gult niveau betaler den enkelte producent de beregnede operationelle omkostninger til affaldshåndtering. 

Læs mere om den økonomiske model for det miljøgraduerede bidrag her.

Læs mere om udbetaling af bonus for medlemmer her.

 

VANA udbetaler bonus ud fra en trappemodel. Jo større kendskab VANA får til mængderne og fordelingen mellem fraktioner, jo tættere kan VANA komme på at fastsætte både rød og grøn pris forud for året.
Se uddybning under VANAs priser her.

Det er der, hvor Dansk Producentansvar (DPA) har frist for indberetninger, og VANA kan afslutte foregående år.
Læs mere om VANAs priser her.

Ja. VANAs medlemmer betaler samme pris for håndtering af de respektive materialekategorier, hvad end der er tale om almindelig, rest- eller farligt affald, og denne pris miljøgradueres.

Miljøstyrelsen har tilkendegivet, at det er emballagen, der skal miljøgradueres, og det er derfor ikke af betydning for prisen, om den er i almindelig, rest- eller farligt affald, men derimod kriterierne i vejledningens bilag 14, der afgør det.

Læs mere om miljøgraduering her.
Find Miljøstyrelsens vejledning her.

VANA akkumulerer vores medlemmers løbende rapporteringer til den årlige lovpligtige indberetning, og der er derfor behov for, at den løbende rapportering tager højde for de data, der kræves til den årlige indberetning. Det vil sige husholdning/erhverv og rest- og farligt. 

Læs mere om rapportering her.

De 4 rater er de kollektiv ordningers betaling til kommunerne for indsamling af husholdningsaffald. Denne regning skal ifølge den politiske udmelding begrænses fra 1,6 mia. kr. til maks. 1.2 mia. kr. og en evt. ekstraopkrævning på maks. 200 mio. kr. skal fordeles over en fireårig periode og vil dermed blive indregnet i fremtidige priser.  

Dette fremgår dog ikke af bekendtgørelsen og det er derfor endnu ikke afklaret. 

VANAs medlemmer skal fortsat rapportere månedligt (over 8 ton) eller kvartalsvist (under 8 ton). Læs mere her. 

Prisen er højere, da der er kommet nye nøgletal fra Miljøstyrelsen, læs mere her. Miljøstyrelsen oplyser, at nøgletal for træ er under genberegning og forventes primo oktober 2025. 

VANA er forpligtet til at sikre, at alle medlemmer behandles på lige vilkår. Derfor er administrative udgifter til it, administration etc. fordelt på alle materialekategorier. Der betales dog ikke operationelle omkostninger for disse kategorier. 

VANAs grundpriser er justeret d. 18. september 2025 på baggrund af regeringens politiske udmelding om tilpasning af rammerne for producentansvaret for emballage. 

Miljøstyrelsen har siden prisjusteringen 18/9 informeret om, at de opdaterede nøgletal til betaling for husholdningernes ikke-emballage samt erhvervsemballageaffald, som VANA blandt andet har baseret genberegningen af vores priser på, indeholder fejl. Denne fejl vil blive indarbejdet i vores næste genberegning af grundpriser, som forventeligt bliver priserne gældende fra 1. januar 2026, medmindre indholdet i den reviderede version af emballagebekendtgørelsen, som pt. afventes, giver anledning til justering inden. 

Nøgletallene er de tal, som de kollektiv ordninger skal bruge til at beregne kompensation for erhvervsemballager samt kommunernes betaling for ikke-emballage

Læs mere om affaldsbehandling

Se og læs mere om nøgletallene til betaling for husholdningernes ikke-emballageaffald og til betaling for erhvervsemballageaffald

Miljøstyrelsen fastsætter nøgletal for indsamling og behandling af erhvervsaffald med udgangspunkt i et grundtal for en aktuel markedspris for henholdsvis behandling og transport. Grundtallene prisreguleres løbende, bl.a. ved brug af indekser for afsætningspriser, og ganges med priseffektivitetsfaktorer for at nedjustere nøgletal, så de afspejler en effektiv indsamling og afsætning. Nøgletallene er beregnet af COWI. 

Det er op til virksomheder selv at vurdere hvordan omkostningerne til producentansvaret skal dækkes, herunder hvordan det evt. skal fremgå af faktura. 

Myndighederne har tilkendegivet, at: "Det bemærkes, at det uanset reglerne altid vil være muligt at indgå aftaler imellem virksomheder i en værdikæde omkring, hvordan omkostninger til det udvidede producentansvar for emballage deles mellem virksomhederne." (Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om registrering og indberetning af emballage af 14. februar 2024). 

Vær opmærksom på at betaling for producentansvaret, ikke er en afgift (som fx. emballageafgiften), men derimod betaling for omkostningerne til håndtering af emballagen når den bliver til affald. 

Nyt fra VANA - i din indbakke!

Skriv dig op til VANAs nyhedsbrev, så holder vi dig løbende opdateret om producentansvar, vigtige deadlines og alt det, virksomhederne skal have styr på!